MUDr. Stanislava Tillmannová, školní a veřejné stravování, HACCP zavedení a audit

Čáslav Husova 410, tel. 604 253 699

  • Zvětšit velikost písma
  • Výchozí velikost písma
  • Zmenšit velikost písma
Home Potraviny Limonády se podílejí na hyperaktivitě dětí

Limonády se podílejí na hyperaktivitě dětí

Email Tisk PDF

Nebezpečí slazených nápojů spočívá v obrovském množství cukru, který zpravidla obsahují.

„Lidé si to mnohdy vůbec neuvědomují, že v nápojích „sní“ čtvrt kila krystalu, aniž by to zpozorovali. Počítejte se mnou. Ve 100 mililitrech limonády se zpravidla skrývá 10 gramů cukru, v litru to je 100 gramů, a když dodržujeme poctivě pitný režim, lehce se vyšplháme na 300 gramů přidaného cukru. Vezmeme-li v potaz, že doporučený maximální příjem přidaného cukru nemá převýšit 60 gramů, jsme hodně nad limitem,“ řekla Blesk.cz Karolína Hlavatá, dietoložka a odborný garant iniciativy Vím, co jím a piju.

Časté popíjení slazených nápojů vede k obezitě, zvyšuje riziko vzniku zubních kazů a narušuje vyvážený jídelníček. Ptáte se, proč vaše dítě nejí „normální“ jídlo? Třeba je zakopaný pes v tom, že je prostě „zaplácnuté“ slazeným pitím.

Vedle velkého množství cukru je diskutována i přítomnost řady přídavných látek, které mají za úkol zvýšit atraktivitu výrobku.

„Například umělá barviva jsou sice široce používaná aditiva, ale ve většině případů naprosto zbytečně. Jejich hlavním úkolem je zvýšit atraktivitu výrobku a někdy jde i o navození dojmu větší kvality výrobku,“ uvela dietoložka a dodala: „Například použití červeného barviva v ovocném jogurtu k navození dojmu většího podílu přidaného ovoce nebo žlutých barviv u potravin obsahujících vejce. Opět je jen na spotřebiteli, který výrobek upřednostní, a lze říci, že v poslední době je patrný posun ze strany výrobců k omezení používání umělých barviv v potravinách a jejich nahrazení barvivy přírodními.“

Případné nežádoucí účinky, např. hyperaktivita u dětí, se mohou projevit v případě nadměrné a příliš časté konzumace potravin nebo nápojů, které obsahují přídatné látky ve velkém množství. „Příkladem může být právě neumírněné pití barvených sladkých nápojů nebo pojídání velkého množství cukrovinek u dětí. Tady se ale jedná i o významný vliv rodičů, jaký výrobek svému dítěti dají a jak často,“ upozorňuje Hlavatá.

Za porci je považováno 250 mililitrů nápoje. Víc než jednu porci bychom pít neměli. Slazené nápoje by měly být vnímány jako příležitostné pití, nejsou určeny k pokrytí pitného režimu.

Ideálním nápojem je čistá voda, neochucené čaje, voda mírně slazená sirupem s vyšším podílem ovoce, voda s citronem, bylinkami, ovocem, vodou ředěný džus. Poměr vody k džusu by měl být minimálně 2:1 ve prospěch džusu.

„Vcelku děsivé je to, že milovníci slazených nápojů se běžné vody nenapijí, dokonce se jim z ní dělá špatně. Nahrazování slazených nápojů nápoji s náhradními sladidly se jeví jako dobré řešení, ale... Umělá sladidla sice vyřeší otázku cukru, ale nevyřeší naši touhu po slazených nápojích,“ varuje Hlavatá.

Je tedy mnohem lepší postupně si na slazené nápoje odvykat, začít je například ředit, hledat chutě čajů, které vás uspokojí, než jen nahradit slazené nápoje cukrem za nápoje slazené umělými sladidly. U pitného režimu to je stejné jako u jídelníčku. Správný jídelníček má být pestrý a stejně tak i pitný režim.

Zdroj: http://www.blesk.cz/clanek/zpravy-udalosti/467238/limonady-se-podileji-na-hyperaktivite-deti-jak-je-odnaucit-pit-slazene-napoje.html?utm_source=blesk.cz&utm_medium=copy