MUDr. Stanislava Tillmannová, školní a veřejné stravování, HACCP zavedení a audit

Čáslav Husova 410, tel. 604 253 699

  • Zvětšit velikost písma
  • Výchozí velikost písma
  • Zmenšit velikost písma
Home Potraviny Velký přehled zdravých druhů mouky

Velký přehled zdravých druhů mouky

Email Tisk PDF

Že stále používáte v kuchyni pouze klasickou pšeničnou mouku a jediné, jak by vás napadlo ji rozdělit, je na hrubou a jemně mletou? Chyba! Dnes už je snadno dostupná celá řada jiných, zdravějších druhů mouky, které ozvláštní vaše pokrmy výbornou chutí i jejich nutriční hodnotou.

S lepkem, nebo bez něj?

Existují jak mouky bezlepkové, tak s lepkem. Záleží jen na vás, jaké varianty preferujete a zda netrpíte celiakií. V následujících řádcích vám poskytneme přehled těch nejzákladnějších druhů, které můžete využít při svém příštím pečení a překvapit tak celou rodinu něčím novým, chutným, ale hlavně zdravým.

Nevadí vám lepek? Zkuste kromě pšeničné třeba níže uvedené mouky:

Žitná mouka

Žitná mouka se nejvíce hodí k pečení chleba a vyrábí se rozemletím žitného zrna. Tato mouka obsahuje řadu vitaminů skupiny B a vitamin E. Najdeme zde také některé minerální látky.

Žito je přirozeně tmavší než pšenice a také obsahuje mnohem více vlákniny, což je příznivé nejenom pro naše zažívání.

Špaldová mouka

Špalda je lehce stravitelná obilovina a většinou ji dobře snášejí i alergici. Špaldová mouka má vysoký podíl minerálních látek a mnohem prospěšnější složení bílkovin, než je tomu u pšenice.

Hodí se na pečení moučníků i dezertů, jelikož špalda oplývá příjemně oříškovou chutí.

Celozrnná mouka

Tato mouka má nižší glykemický index než ostatní mouky, dokáže nás tedy velmi dobře zasytit i na delší dobu. Najdeme zde i vnější části zrna, díky čemuž si mouka zachovává vyšší nutriční hodnoty.

Nejlépe se hodí k pečení pečiva a to jak sladkého, tak slaného.

Ovesná mouka

Oves obsahuje více nenasycených mastných kyselin než obyčejná pšenice a také množství dobře stravitelných bílkovin. Dá se použít na přípravu těst, kaší i na zahuštění polévek.

Ovesná mouka má rovněž vysoký obsah minerálů a také v ní najdeme vitamin B1, který pomáhá udržet naši psychickou pohodu.

Jaké mouky jsou naopak bezlepkové?

Kokosová mouka

Zní to poněkud netradičně, ale kokosová mouka rozhodně stojí za vyzkoušení. Skvěle se hodí pro přípravu moučníků, neboť kokos dodává mouce jemně nasládlou chuť. Je bohatá na vlákninu a bílkoviny.

Čiroková mouka

Mouka z čiroku je vysoce výživnou potravinou a někdy ji nazýváme jako takzvanou pšenici celiaků. Najdeme v ní řadu hodnotných látek jako je hořčík, železo, fosfor, draslík, mangan, selen, zinek i vitaminy B. Čiroková mouka má neutrální chuť, dá se proto použít k jakémukoliv účelu.

Cizrnová mouka

Ořechová příchuť této mouky se hodí k pečení domácích muffinů, lívanců, bábovek i buchet a je přirozeně bezlepková. Je velmi oblíbená u vegetariánů a může se chlubit opravdu vysokou nutriční hodnotou.

Amarantová mouka

Amarant je výborným zdrojem bílkovin a mouka z něj má charakteristickou ostřejší chuť. Proto se tato mouka nejlépe používá v kombinaci s jinou bezlepkovou moukou, například kukuřičnou.

Amarantová mouka je skvělým zdrojem živin pro vegetariány a vegany.

Kukuřičná mouka

Můžete ji využít na nespočet způsobů. Velmi častá je příprava tortill, placek či kaší. Koupit si ji můžete i v instantní podobě, kterou nazýváme polenta. Polenta je velmi oblíbená hlavně v italské kuchyni a je bohatá na řadu výživných látek.

Do našeho přehledu se rozhodně nevešly všechny dostupné druhy zdravých mouk. Chtěli jsme vám ale představit ty nejpoužívanější a přesvědčit vás, že rozhodně nemusíte zůstávat u klasické pšeničné, které tělo zbytečně zatěžuje.

Přejeme příjemné chvíle strávené zdravým vařením či pečením!

Přečti si více na: http://www.bezhladoveni.cz/velky-prehled-zdravych-druhu-mouky/#ixzz4A7I14VKN