Cukr nebo fruktóza?

Pondělí, 07 Listopad 2016 10:01 Dr. Stanislava Tillmannová
Tisk

Víte o tom, že cukr je návykový? Sladké receptory (dva takové receptory se nacházejí na vašem jazyku), se vyvinuly u našich předků v době, kdy strava měla velmi nízký obsah cukru. Avšak v moderní současné stravě se cukr nachází ve velmi vysoké míře. Protože je v současnosti abnormálně vysoká stimulace těchto receptorů stravou s vysokým obsahem cukru, vytváří to nadměrné množství signálů na odměňování v mozku, které následně potlačují kontrolní mechanismy, což vede k závislosti. Váš mozek se postupně stává závislým na příjem cukru.

Cukr v potravinách, ve všech jeho nesčetných formách, je pro člověka zničující. Cukr je všude, i v takových potravinách, ve kterých byste ho opravdu nečekali (na obrázku dole se můžete podívat, kolik cukru obsahují jednotlivé potraviny).

Je pravda, že kdysi lidé více fyzicky pracovali a děti se více hýbaly. Ano, to je jeden z důvodů. Druhý z důvodů je však to, že výrobci potravin a nápojů začali vyměňovat v potravinách slazení bílým cukrem za cukr z kukuřičného sirupu (fruktózu). V roce 1970 zjistili, že fruktóza je o 20% sladší než bílý cukr. A proč to ještě výrobci začali dělat? Jednoduchá odpověď: její výroba je levnější. Fruktóza se totiž vyrábí z kukuřičného sirupu.

Fruktóza oklame vaše tělo tím, že vypne kontrolní chuťový systém, což vede ke zvyšování hmotnosti.

Každá buňka ve vašem těle, včetně mozku, využívá glukózu. Z tohoto důvodu, mnoho z ní tělo "spálí" ihned po jejím vstřebání. Fruktóza ale funguje naopak: způsobuje rychlý nárůst hmotnosti v oblasti břicha, snižuje dobrý HDL cholesterol a naopak zvyšuje špatný LDL cholesterol, hladinu cukru v krvi a zvyšuje krevní tlak. Fruktóza je nejvíce lipofilní sacharid. Jinými slovy: fruktóza zvyšuje triglyceridy. Čím více jich máte, tím více tuku budete ukládat. Glukóza to nedělá.

Příklad: pokud sníte 120 kalorií glukózy, méně než jedna kalorie se uloží jako tuk. Pokud sníte 120 kalorií fruktózy, tak až 40 kalorií se vám uloží jako tuk.

Fruktóza zvyšuje množství kyseliny močové a snižuje oxid amonné, což následně zvyšuje krevní tlak a poškozuje ledviny. Zvýšení kyseliny močové vede i k chronickým zánětem organismu, což má špatný vliv na celý organismus. Například chronický zánět cév může vést k srdečnímu infarktu a k mozkové mrtvici. Zvýšení kyseliny močové vede i k tomu, že v buňkách probíhá rychleji spalování jejich pohonných látek (ATP), což vede k buněčnému šoku, přičemž buňky se tehdy stávají více náchylné na poškození.

Metabolismus fruktózy je velmi podobný metabolismu alkoholu. Při tomto metabolismu vzniká velké množství odpadů a toxinů, které negativně působí na játra. Při metabolismu fruktózy je metabolická zátěž jater 100%, při metabolismu glukózy (bílý cukr) jen 20%

Největším problémem ve výživě však je, že konzumujeme mnoho bílého cukru zároveň s velkým množstvím fruktózy. Přičemž bílý cukr (glukóza) podporuje vstřebávání fruktózy, čili negativní efekty se ještě znásobují.

Glukóza potlačuje hormon hladu ghrelin a stimuluje hormon sytosti leptin, který potlačuje chuť k jídlu. Fruktóza však nepotlačuje hormon hladu a narušuje komunikaci vašeho mozku s hormonem sytosti, což vede k přejídání se.

Jak vidíte "Není cukr jako cukr".

Kolik kostek cukru obsahují výrobky:

Zdroj: http://www.danielarau.sk/cukor-alebo-fruktoza/#.WBrnbGpUBxs